18/5/08

F.A.Q. * ενός φτωχού πλην τίμιου αμπελοφιλόσοφου.

«Ένας αργάτης πελαγίσιος είναι ο νους και είναι η δουλειά του να μολώνει το χάος»

Ν.Καζαντζάκης. «Ασκητική»

Μετά από τρείς μήνες demo-blogging , οι ανησυχίες μου και οι προβληματισμοί όχι απλά δεν μειώθηκαν αλλά μάλλον αυξήθηκαν με γεωμετρική πρόοδο.

Ένα μεγάλο κομμάτι αυτών δημιουργήθηκε από τους φίλους μου, ένα άλλο από το «ξεφύλλισμα» μερικών από τα χιλιάδες ηλεκτρονικά ημερολόγια, τα οποία έτυχε και έπεσαν κάτω από το δείκτη του ποντικιού μου. Καθ’ ότι από τη φύση μου οργανωτικός τύπος (αρκεί να μην αναφερόμαστε στα συρτάρια της ντουλάπας μου) προσπάθησα να τα οργανώσω στο μυαλό μου μπας και βγάλω άκρη. Παραθέτω τα πρώτα αποτέλεσμα της εν λόγω διεργασίας:

Γιατί το κάνεις;

Παρ’ ότι οι περισσότεροι από τους γνωστούς και φίλους που έτυχε και διάβασαν τις μπλογοποιημένες σκέψεις μου, έσπευσαν να μου χτυπήσουν ενθαρρυντικά την πλάτη ή να εκφράσουν τα κολακευτικά τους σχόλια (σας ευχαριστώ πολύ παιδιά!) βρέθηκαν και κάποιοι να μου θέσουν την παραπάνω ερώτηση.

«Σκέψου τα , γράψ΄τα ... Αλλά γιατί να τα κάνεις ορατά δημόσια.;» Για να είμαι ειλικρινής, δυσκολεύτηκα να δώσω μια άμεση απάντηση. Αργότερα, αναλογιζόμενη την ερώτηση, μου ήρθε στο μυαλό η εικόνα ενός ανθρώπου που περπατάει στο δρόμο και μιλάει μόνος του. Η πρώτη σκέψη που γεννάει μια τέτοια εικόνα (πριν πλησιάσουμε και διακρίνουμε το Bluetooth) είναι «πάει και αυτός ο κακόμοιρος, του ‘στριψε». Το να σκέφτεσαι και να γράφεις αυτό που σκέφτεσαι, χωρίς να το μοιράζεσαι, δεν είναι παρόμοιο με τον μονόλογο χωρίς αποδέκτη;

Ανατρέχοντας λίγο πιο πίσω στην ιστορία της ανθρωπότητας, διαπιστώνουμε ότι η ανάγκη να αφήνεις ένα ίχνος που θα γίνει ορατό από κάποιον άλλον, ξεκινάει ήδη από τους ανθρώπους των σπηλαίων. Οι τοιχογραφίες που απεικονίζουν σκηνές και στιγμές από τη ζωή του πρωτόγονου ανθρώπου τι άλλο θα μπορούσαν να θεωρηθούν αν όχι καταγραφή σκέψεων και συναισθημάτων;

« Blog-αρω δεν σημαίνει ότι υπάρχω, αλλά ότι υπήρξα», όπως πετυχημένα, κατά την γνώμη μου, τοποθετείται ένας εκ πεποιθήσεως blogger . Ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που τα καλά κρυμμένα παιδικά μου ημερολόγια, μου θυμίζουν ότι υπήρξα κάποτε παιδί και είχα τα συναισθήματα που μπορώ να διαβάσω τώρα, ως ενήλικας, στις μουχλιασμένες τους σελίδες.

Πόσο σοβαρό μπορεί να είναι τελικά το blogging;

Μια πρώτη προσέγγιση την είχα κάνει (χωρίς να το ξέρω) σε κάποια από τις πρώτες μου αναρτήσεις. Τώρα απλά μπορώ να συμπληρώσω: Το blog μπορεί να είναι ή να μην είναι σοβαρό, ανάλογα με τη σοβαρότητα που το αντιμετωπίζει ο εκάστοτε blogger. Στη σοβαρότερη μορφή του μπορεί να είναι πιο σοβαρό και από την σοβαρότερη εφημερίδα ή κανάλι ΜΜΕ. Από εκεί και πέρα οι διαβαθμίσεις είναι όσα και τα blog. Το να ισχυριστεί, βέβαια, ένας blogger ότι ένα blog δεν μπορεί να είναι σοβαρό, είναι σαν να διαλαλεί την έλλειψη της δικιάς του σοβαρότητας ή ότι με το blog του προσπαθεί να χλευάσει τον τυχαίο αναγνώστη, προβάλλοντας πράγματα που αυτός ο ίδιος δεν θεωρεί άξια προσοχής.

Πόσο διαφορετική μπορεί να είναι η εικόνα του γραπτού εαυτού μας από τον πραγματικό εαυτό;

Πριν μερικές μέρες ένας φίλος μου με αιφνιδίασε: «Θα στο πώ χύμα: στο blog σου εμφανίζεσαι πιο αξιαγάπητη απ’ ότι δείχνεις στην πραγματικότητα». Έμεινα να τον ακούω αμήχανη, μην ξερώντας τι να πώ. Προφανώς δεν είχα καμία πρόθεση να ωραιοποιήσω την εικόνα μου, και βέβαια δεν ήταν ο σκοπός μου να κάνω τον εαυτό πιο αξιαγάπητο απ' οτι μπορεί να είναι.

Κατ’ αρχήν είναι γεγονός ότι ο γραπτός λόγος δεν είναι ίδιος με τον προφορικό. « Γράφω δεν σημαίνει λέω.[...] Όταν γράφω με τις λέξεις που επιλέγω στο ρυθμό που μου ταιριάζει, βγάζω από μέσα μου, απλώνω στο χαρτί την κρύπτη από την οποία κάθε βράδυ έβγαιναν μερικά φαντάσματα.[...]. Το ομιλούν παρελθόν δημιουργεί μια διυποκειμενικότητα, ενώ το γραπτό παρελθόν απευθύνεται στον ιδανικό αναγνώστη, στον αόρατο φίλο, στο άλλο Εγώ.» λέει Β. Cyrulnik στο βιβλίο του Ο ευαίσθητος εαυτός, αναφερόμενος στο λόγο δημιουργίας της λογοτεχνίας της εσωτερικότητας. Ένα γραπτό κείμενο, είναι αποσπασματική αναπαράσταση του Εγώ μας. Περιγράφουμε μία στιγμή ή ένα συναίσθημα. Ενώ ο πραγματικός μας εαυτός είναι μια συνεχόμενη ροή στιγμών και συναισθημάτων.

Τελικά, γινόμαστε περισσότερο ή λιγότερο ειλικρινείς γράφoντας; Γνώμη μου είναι ότι το «καμουφλάρισμα» που πετυχαίνουμε με τα λεκτικά σχήματα και το συγκεκριμένο στυλ γραφής μας επιτρέπει να πούμε πράγματα που θεωρούνται «ανείπωτα» ή μη πρέπων να ειπωθούν (ή απλά εμείς τα θεωρούμε έτσι). Το θέμα είναι, θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς; Ίσως η καλύτερη απάντηση είναι το σχόλιο που έκανε η κολλητή μου, παρατηρώντας την έλλειψη (σε μεγάλο βαθμό) ανωνυμίας στο Facebook: «Όλοι ψοφάν για ειλικρίνεια, τελικά!» Φιλόσοφος η κολλητή μου, χωρίς καν να το ξέρει!


Πόσο σημαντικό είναι να ξέρεις τον πραγματικό εαυτό κάποιου που εκφράζεται ανώνυμα, απευθυνόμενος σε άγνωστους αποδέκτες;

Αυτή δεν είναι μονό δικιά μου απορία, όπως διαπίστωσα με μια πρόχειρη αναζήτηση.

Το να ανταλλάξεις απόψεις με κάποιους ανθρώπους, ξερώντας απλά ότι είναι ανθρώπινες υπάρξεις με μια άποψη, είναι ένα πράγμα. Το κάνεις για την ευχαρίστηση της επικοινωνίας και για να τοποθετήσεις τον εαυτό σου σε μια ομάδα, που νιώθεις ότι χρησιμοποιεί τον ίδιο κώδικα με σένα.

Το να αποδώσεις στην άποψη που μοιράζεσαι, σάρκα και οστά, είναι άλλο πράγμα, και μπορεί να αποδειχτεί από εξαιρετικά ευχάριστο (όπως π.χ στο «You have got mail») μέχρι... θανατηφόρα δυσάρεστο (όπως π.χ στο «Μοντέλο για φόνο» ). Οι περισσότεροι συμφωνούν ότι ελάχιστες από τις γνωριμίες του διαδικτύου παραμένουν ζωντανές όσο οι πραγματικές φιλίες. Από την άλλη, βέβαια, και οι πραγματικές γνωριμίες δεν φτάνουν πάντα να καταλήξουν σε φιλίες. Υποθέτω ότι δεν μπορεί να υπάρχει ένας καθολικός κανόνας. Ίσως η κρίση κατά περίπτωση είναι η πιο αντικειμενική προσέγγιση, και από εκεί και πέρα...ο χρόνος είναι ο καλύτερος κριτής.


Υπενθυμίζω ότι το παραπάνω κείμενο εκφράζει απλά τις απόψεις ενός φτωχού πλην τίμιου αμπελοφιλόσοφου. Τις δικές σας...θα ήθελα πολύ να τις μάθω!



* Frequently Asked Questions

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

@tofanaritoudiogeni το blog ειναι ενα κανάλι έκφρασης κατά την ταπεινή μου άποψη.Ενα μέσον.Το τι μοργηή του δίνει ο κα8ένας μας είναι ανάλογο με τις προ8έσεις της στιγμής και του τι μύνημα 8έλει να μεταφέρει στους αναγνώστες του, τι 8έλει να "βγάλει" από μέσα του, τι 8έλει να στιγματίσει κ.ο.κ
Το περιεχόμενο ή αν 8ες ακόμα και το ύφoς των αναρτήσεων του απεικονίζουν τον γράφοντα, τον χαρακτήρα, τις απόψεις ή και τον ψυχικό του κόσμο. καμμιά φορά το μάτι ενός έμπειρου αναγνώστη-αναλυτή μπορεί ανάμεσα ή πισω από τις λέξεις να διαβάσει ακόμα και τα συναισ8ήματα και τη διά8εση του γράφοντος. συμφωνώ μαζί σου, στο οτι μέσα από ενα blog καιαπό τα λεκτικά σχήματα που σκόπιμα χρησιμοποιούμε μπορούμε να εκφραστούμε για πράγματα που αλλοιώς 8α έμεναν μέσα μας ανείπωτα! Και αυτά να είναι από εξαιρετικά ευχάριστα ως και 8ανατηφόρα δυσάρεστα για τον/ους παραλήπτες! Οσο για τις γνωριμίες και τις διαδικτυακές φιλίες, επειδή είμαι "παλιά" στο χώρο, πίστεψε με είναι και εξελίσσονται όπως και στη ζωή.. Απ όλα έχει ο μπαχτσές! Εσυ πρέπει να μά8εις να διαισ8άνεσαι να ξεχωρίζεις και να επιλέγεις! Καμμιά φορά να ξέρεις δημιουργούνται και βα8ειές φιλιες διαρκείας! Ισως γιατι πίσω απο την ο8όνη όσο εύκολο είναι να παρουσιαζουμε τον εαυτό μας οπως θα θέλαμε οι άλλοι να μας δουν άλλο τόσο και πιο εύκολο είναι να είμαστε ο πραγματικός εαυτός μας!
Σου εύχομαι από το βάθος της καρδιάς μου να σου τύχει μια τέτοια φιλία...ειλικρινής και ανιδιοτελής! Αξίζει τον κόπο ..Πίστεψε με!
Καλό απόγευμα να έχεις, και πάντα στοχαστικιά!

ampelofilosofos είπε...

@liakada σ' ευχαριστώ που τίμησες το σπιτικό μου. 'Οταν προσεγγίζω τους ανθρώπους, το κάνω με την αφέλεια ενός παιδιού που πιστεύει ότι όλος ο κόσμος είναι όμορφος. Μέχρι να αποδειχτεί το αντίθετο...
Σε ευχαριστώ για την ευχή. Και έγω ελπίζω να πιάσει! Οι καλοί φίλοι είναι σπάνιοι και γι' αυτό πάντα ευπρόσδεκτοι.

Ανώνυμος είπε...

:-) Ευχαριστώ για τ ο κέρμασμα. Ευήλιο κι ευάερο το σπιτικό σου.Περνάω ταχτικά γιατί μ αρέσει ο τρόπος που σκέφτεσαι..που τα λες.

Ανώνυμος είπε...

είμαι από τους ευτυχείς ανθρώπους που έχουν την τύχη να σε γνωρίζουν προσωπικά. δεν έχω ουσιαστικά κάτι εναντίον του bloging αλλά σαφώς προτιμώ την προσωπική επαφή. άλλωστε παντού υπάρχουν τα υπέρ και τα κατά. θα προτιμούσα πάντως την απολυτότητα με την οποία οριοθετείς την ζωή σου να την μαλάκωνε λιγάκι η διαλλακτικότητα που αποπνέει ο γραπτός σου λόγος. το ένστικτο της επιβίωσης απαιτεί σαφώς αξίες και αρχές ισχυρές για να εκπληρώσει τον σκοπό του. φτάνει όμως να μην μας πνίγουν στο τέλος όλα αυτά ωθώντας μας απελπισμένα να βρούμε ζεστασιά και κατανόηση πίσω από την ανωνυμία του διαδυκτίου. γιατί είμαστε άνθρωποι και μία ζωή αναλογεί τον καθένα μας (από όσο γνωρίζουμε βάσιμα τουλάχιστον) .γι'αυτό ας δώσουμε χώρο στις στιγμούλες μας να ανασάνουνε, απενοχοποιώντας τα θέλω, τις επιθυμίες και τις ορμές μας. γιατί οι στιγμές περνούν και χάνονται. και μαζί τους τα ψίγματα ηδονικής ευτυχίας που λαχταρά να γευτεί ο αληθινός μας εαυτός...

ampelofilosofos είπε...

Φιλεναδίτσα, η απολυτότητα είναι τρόπος άμυνας, απέναντι στις μελλοντικές επώδυνες στιγμές. Και αυτό ισχύει για τώρα. Το έχω ανάγκη, για να αφήσω το "βράζον καζάνι" να κοπάσει. Ισως αργότερα,με το χρόνο αυτό να αλλάξει... Αλλωστε, τα θέλω, οι επιθυμίες και οι ορμές μας είναι που καθορίζουν την συμπεριφορά, αρκεί να μην έρχονται σε σύγκρουση με το ένστικτο της επιβίωσης.